niedziela, 20 marca 2011

Polimerowe ogniwa fotowoltaiczne (power plastics)

Prace badawcze nad otrzymaniem polimerów elektroprzewodzących spowodowały stopniowy wzrost zainteresowania materiałami polimerowymi i ich zastosowaniem w bateriach słonecznych.

Fotowoltaika jest dziedziną zajmującą się wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnego źródła jakim jest Słońce. Ogniwa fotowoltaiczne wykorzystują efekt fotoelektryczny wewnętrzny do generacji energii elektrycznej prądu stałego. Efekt ten polega na podwyższeniu poziomu energetycznego elektronu po przechwyceniu kwantu światła. Najprostsze ogniwo fotowoltaiczne zbudowane jest z warstwy półprzewodnika, katody, anody i podłoża.

Ogólnie można wyróżnić następujące typy fotoogniw:
- zbudowane na podłożu krzemowym (I generacja)
- zbudowane na podłożu z arsenku galu (II generacja),
- zbudowane na podłożu polimerowym (III generacja).

Natomiast hierarchię fotoogniw można przestawić natępująco:
ogniwo -> bateria -> panel słoneczny.

Głównymi dziedzinami zastosowań fotoogniw są:
- układy zasilające obiekty komunalne i mieszkalnictwo;
- zasilanie urządzeń elektronicznych w telekomunikacji i transporcie itd.;
- zasilanie układów pomiarowych;
- elektrownie fotowoltaiczne;
- technologie wojskowe i kosmiczne.

laptop zasilany fotoogniwami

Podczas badań nad polimerami przewodzącymi odkryto ich dodatkowe właściwości elektrooptyczne, między innymi właściwości elektrochromowe, sensorowe, elektroluminescencyjne i fotowoltaiczne. Obecnie konstruowane są już miniaturowe diody fotowoltaiczne, diody elektroluminescencyjne (LED), polimerowe lasery, a także wykorzystuje się właściwości przewodzące polimerów w układach MEMS (Micro Electro-Mechanical Systems).

Główną zaletą nowej technologii ogniw słonecznych opartych na polimerach przewodzących jest ich prosta produkcja, a co za tym idzie niska cena w przeliczeniu na jednostkę prądu. Umożliwiają one zbudowanie ogniw słonecznych o bardzo małej grubości (materiałem nośnym może być cienka folia).

fotoogniwo na podłożu polimerowym

Ostatnie badania w dziedzinie polimerów przewodzących wskazują na szybki rozwój wysokoefektywnych baterii fotowoltaicznych. W związku, z tym prace wielu naukowców zmierzają w kierunku osiągnięcia jak największej efektywności w bateriach fotowoltaicznych na bazie polimerów przewodzących.

Mimo wielu utrudnień techniczno-procesowych specjaliści czołowych krajów wszystkich kontynentów, zajmujących się wytwórczością ogniw fotowoltaicznych są przekonani, że branża nanomateriałów odniesie niebawem sukces technologiczny i „trzecia generacja” baterii słonecznych przyśpieszy rozwój wytwórczości energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. W tej dziedzinie nasz kraj odstaje od innych krajów w Unii Europejskiej, a mamy niemałe możliwości techniczne do podjęcia wytwórczości oraz montażu baterii fotowoltaicznych na całym obszarze Polski.

artykuł powstał na podstawie poniższych materiałów:
[1] - Synteza optycznie aktywnych polimerów karbazolowych, Michał Pajda
[2] - Trzecia generacja baterii słonecznych dzięki nanobranży, Włodzimierz Kotowski
[3] - Badanie elektrowni słonecznej - Instrukcja do ćw.,  Instytut Elektroenergetyki PW
[4] - Instalacje fotowoltaiczne, Ryszard Tytko
[5] - Fotowoltaika - wykład, Wydział Elektryczny PB

25 komentarzy:

  1. Z całego serca polecam elektroSłonecznych, znają się na rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja na samych szczegółach się niestety nie znam, ale jestem zdania, że w dzisiejszych czasach instalacja fotowoltaiczna jest jak najbardziej dobrym rozwiązaniem. Moim zdaniem na pewno warto jest umówić się z firmą http://inovativ.pl/fotowoltaika-grodzisk-mazowiecki/ na montaż instalacji fotowoltaicznej, jeśli chcemy mieć wykonaną ją prawidłowo.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Niestety ja się na takich szczegółach nie znam więc nie mogę nic na ten temat powiedzieć. Ogólnie samo posiadanie instalacji fotowoltaicznej jak dla mnie jest dość istotne. Po przeczytaniu https://pytanieodom.pl/jak-zaplanowac-budowe-domu-z-instalacja-fotowoltaiczna/ wiem również, że budowa domu z instalacją fotowoltaiczną powinna być dobrze zaplanowana.

    OdpowiedzUsuń
  7. Niestety ja nie znam tych rozwiązań więc również ciężko jest mi cokolwiek na ich temat powiedzieć. Najbardziej na ten moment jestem zadowolony z faktu posiadania taniego prądu. Wybrałem ofertę https://poprostuenergia.pl/prad-dla-domu/ i muszę przyznać, że była ona bardzo dobra.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedy myślimy o samej instalacji fotowoltaicznej to ja jestem przekonana, że warto jest ją mieć. Również bardzo ciekawie na stronie https://inzynieria.com/energetyka/wiadomosci/59669,fotowoltaika-dla-wspolnot-mieszkaniowych-dlaczego-warto,a-ile-to-kosztuje napisano to w jaki sposób przydaje się ona przy wspólnotach mieszkaniowych.

    OdpowiedzUsuń
  10. Niestety ja się nie znam na samej technice wytwarzania paneli fotowoltaicznych, ale takie rozwiązanie mam już u siebie na dachu. Jestem zdania, że bardzo ważną sprawą jest także przeprowadzanie audytu. Jak to napisano na stronie https://www.srodowisko.pl/wiadomosci-i-komunikaty/jak-zrobic-audyt-instalacji-fotowoltaicznej-171318-10 to myślę, że warto to wiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  11. Mnie na fotowoltaice udało się zniwelować rachunki za prąd praktycznie do zera. Trzeba ocenić jaka moc jest potrzebna i po zamontowaniu odpowiedniej ilości paneli jest to na pewno możliwe. Co do firm to godna uwagi jest oferta https://www.ecoenergyrzeszow.pl/fotowoltaika-dla-domu/. Mają duże doświadczenie i służą poradą w doborze urządzeń do instalacji. Zajmują się kompleksowo projektem i montażem.

    OdpowiedzUsuń
  12. Fotowoltaika nie jest dziś już tak wyjątkowa, coraz częściej się ją widuje na dachach. Dlatego też rząd wprowadza nowe regulacje. Czy niekorzystnie, nie sprawdzałam, ale wiem jedno. Z OZE https://4oze.pl/ zamierzam podejmować się odpowiedniego montażu. Nie dość, że tak mogę oszczędzić, to jeszcze po prostu mam możliwość przede wszystkim być może zarobku. Stąd takie właśnie mam plany.

    OdpowiedzUsuń
  13. Warto zainwestować w panele fotowoltaiczne dla swojego domu. To nie tylko idealny sposób na to, aby zaoszczędzić na rachunkach za prąd, ale także pomóc w polepszeniu jakości powietrza.
    https://kraksatmedia.com.pl/fotowoltaika-krakow-pomiary-montaz-serwis-instalacja-paneli-slonecznych/

    OdpowiedzUsuń
  14. Zmniejszyłem emisję CO2 do atmosfery z MIST i jestem usatysfakcjonowany.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ogniwa fotowoltaiczne to moim zdaniem technologia, która już dawno temu powinna być wdrożona na jak największą skalę. Energie ze słońca jest nadal praktycznie wcale nie wykorzystywana w Polsce.
    Pozdrawiam!
    Sprawdź ofertę tapet winylowych

    OdpowiedzUsuń
  16. U mnie też prędzej czy później będzie instalacja fotowoltaiczna. jestem przerażona jak rosną ceny prądu, to naprawdę nie są małe stawki przecież a nie wiemy jakie podwyżki nas jeszcze czekają. Widziałam, że taka fotowoltaika kartuzy pozwala na pokrycie zapotrzebowania na prąd, rachunki mogą obniżyć się do kilkunastu złotych.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ciekawy artykuł. Według mnie fotowoltaika gdańsk to świetna inwestycja na lata, która szybko się zwroci. Przez długi czas uważałam, że to wymysł i nie chciałam się zgodzić na montaż fotowoltaiki, ale ostatnio trochę na ten temat poczytałam, pogadałam ze znajomymi, którzy się tym zajmują i stwierdziłam, że chyba się na to zdecydujemy.

    OdpowiedzUsuń
  18. Może i ja się kiedyś na takie rozwiązania zdecyduję, ale na ten moment przede wszystkim ważne dla mnie jest to aby mieć sprawną instalację elektryczną w domu. Jak coś się zepsuje to zawsze wzywam elektryka https://elektryk-wroclaw.pl/ i myślę, że to jest najlepsza opcja.

    OdpowiedzUsuń
  19. O, bardzo ciekawe. Ja planuję zakładać fotowoltaikę z https://passive-instal.pl/fotowoltaika-kielce-panele-fotowoltaiczne-i-instalacje-sloneczne-2/ ale jestem pewna, że doradzą mi w tej kwestii najlepiej jak się da.

    OdpowiedzUsuń
  20. Wszyscy wiemy, że darmowy prąd możemy pozyskiwać w ogniwach fotowoltaicznych. W dobie kryzysy energetycznego ta metoda będzie coraz popularniejsza.
    https://e-magazyny.pl/

    OdpowiedzUsuń
  21. Dzięki fotowoltaice osiągalne jest uzyskanie prądu bez kosztów. Jest to sposób przyjazny dla środowiska, ponieważ prąd jest wytwarzany z energii słonecznej i jest techniką nie zanieczyszczającą środowiska. Proponuję zapoznać się z ofertą firmy Fiberlink , która zajmuje się fotowoltaiką i ich osiągnięciami.

    OdpowiedzUsuń
  22. Przyznaję, że od razu też interesują mnie pompy ciepła kartuzy i mam nadzieję, że też na ich temat powstaje jakiś wpis, bo dowiedziałem się, że połączenie pompy ciepła i fotowoltaiki to idealne rozwiązanie. Myślę, że można byłoby na ten temat wiele powiedzieć, aby inne osoby również sprawdziły, co i jak. Może ktoś się zdecyduje.

    OdpowiedzUsuń
  23. Kiedy potrzebujesz profesjonalnej pomocy elektryka, warto zwrócić uwagę na https://elektryklodz.pl/. Ta renomowana firma oferuje szeroki zakres usług elektrycznych, dopasowanych do potrzeb klienta. Bez względu na to, czy potrzebujesz instalacji elektrycznej w nowym domu, naprawy awarii czy modernizacji istniejącego systemu, ich wykwalifikowany zespół elektryków jest gotowy do działania. Działają zgodnie z najwyższymi standardami branżowymi, zapewniając bezpieczne i niezawodne rozwiązania. Skorzystanie z usług Elektryk Łódź to gwarancja profesjonalnego podejścia i satysfakcji z efektów.

    OdpowiedzUsuń
  24. W dzisiejszych czasach trudno jest znaleźć rzetelnych fachowców w dziedzinie elektryki. Na szczęście trafiłem na http://warszawa-elektryk.pl/. Ich zespół okazał się nie tylko profesjonalny, ale także bardzo uprzejmy i pomocny. Dzięki nim mój problem został szybko rozwiązany, a ja mogłem spać spokojnie.

    OdpowiedzUsuń