środa, 2 marca 2011

Energetyczny Przetwornik Akumulacyjno - Rozpraszający (EPAR)

EPAR to rewolucyjne urządzenia zabezpieczające wszelkie obiekty fizyczne przed skutkami zderzeń. Oparte jest na metodzie pochłaniania energii kinetycznej ruchu postępowego (np. na energię kinetyczną ruchu obrotowego). Energia obiektu uczestniczącego w zderzeniu , zamiast zmienić się na pracę niszczącą obiekt, przekazana zostaje do mechanicznych akumulatorów. Dzięki zastosowaniu EPAR skutki uderzenia zostają zredukowane w ponad 90%.

Prowadzone od tamtego czasu badania naukowe na AGH w Krakowie oraz prace badawcze potwierdziły genialność wynalazku i możliwości szerokiego zastosowania wynalazku (przemysł drogowy, kolejowy, morski, lotniczy a także przestrzeń kosmiczna). Uwieńczeniem ponad dziesięcioletnich prac jest złoty medal i szereg wyróżnień na 38 Międzynarodowej Wystawie „INVENTIONS GENEVA” w 2010 r. dla urządzenia EPAR.

Poprawa bezpieczeństwa komunikacyjnego związanego z ochroną zdrowia i życia ludzkiego stanowi na obecnym etapie rozwoju cywilizacyjnego zagadnienie dotykające ogółu społeczeństwa krajów rozwiniętych, silnie uzależnionych od swobodnego transportu osób i towarów. O randze problemu oraz skali wszechobecnego zagrożenia świadczy stale rosnąca liczba ofiar wypadków  komunikacyjnych i powiązanych z tym strat materialnych.

Podejmowane dotychczas próby zwiększenia poziomu bezpieczeństwa podróżnych związane ze zmianami  konstrukcyjnymi pojazdów mechanicznych okazują się niewystarczające w kontekście nieustanego wzrostu zabitych i rannych w następstwie wypadków.  W związku z zaistniałą potrzebą radykalnego zwiększenia ochrony przed skutkami kolizji w całym sektorze transportu utworzone zostało Centrum Badawczo Rozwojowe EPAR którego misją jest opracowanie oraz wdrożenie rozwiązań technicznych chroniących pasażerów przed obrażeniami i śmiercią w wyniku wypadków. Realizowanie założonego celu obejmuje prowadzenie badań naukowych oraz prac rozwojowych nad technicznymi koncepcjami zabezpieczeń pojazdów, opierającymi swoje działanie na konwersji energii kinetycznej pojazdów i jej rozproszeniu.

Jednym z najważniejszych innowacyjnych rozwiązań nad którymi trwają finalne prace rozwojowe jest konwerter energii kinetycznej szerzej znany jako "zderzak Łągiewki" lub "bezpieczny zderzak" autorstwa uznanego polskiego wynalazcy Lucjana Łągiewka. Należy zaznaczyć, iż jest to tylko jeden z wielu projektów realizowanych w ramach badań Centrum Badawczo Rozwojowego EPAR związanych z pochłanianiem oraz konwersją energii kinetycznej. Innymi rozwiązaniami z tej grupy są: układy dynamicznej amortyzacji, systemy hamulców dynamicznych, zespoły przekazywania energii kinetycznej oraz urządzenia oparte na energetycznym przetworniku akumulacyjno rozpraszającym (w skrócie EPAR), którego mechanizm działania stanowi podstawę znacznej części opracowywanych prototypów.

Prototyp bariery drogowej z technologią EPAR 
podczas XVIII Giełdy Polskich Wynalazków 
w Muzeum Techniki NOT w PKiN w Warszawie, 12.03.2011

Artykuł jest kompilacją informacji ze strony: http://www.epar.pl/

aktualizacja 15.10.2011 Pochłaniacz energii znajdzie zastosowanie, źródło: "Wiadomości"

2 komentarze:

  1. niezła jazda.. tak sobie myśle o tym i zastanawiam się czy dało by to coś przy na prawdę silnych zderzeniach np. aut. Spoko, że urządzenie w jakiś sposób uchorniło kierowcę/pasażera przed uderzeniem w kierownicę, w zagłowek itp., ale przecież przy silniejszym uderzeniu kierownica, blok silnika i tak 'dotarłyby' do osób jadących autem. Laik zupełny jestem, głośno myślę tylko.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wydaje mi sie, ze aby zupelnie uchronic kierowce/pasazera przed skutkami uderzenia w sciane przy predkosci 120km/h, wynalazcy musieli by zamontowac zderzaki lagiewki pomiedzy wszystkimi wazniejszymi narzadami wewnetrznymi owego kierowcy/pasazera, oraz przy pasach, na kierownicy itp. Laikiem zupelnym nie jestes, jesli widzisz to, czego w artykule celowo nie napisza by dodac poczucia sensacji w kierunku mniej ogarnietej czesci spoleczenstwa. Z powyzszego tekstu moze i wynikac, ze nie potrzebujemy juz spadochronow, i w ogole mozemy zaczac podrozowac pociskami balistycznymi - wystarczy energie kinetyczna zamienic bezstresowo w "inna" i nic sie nie pognie...

    OdpowiedzUsuń